onsdag 9 september 2009

SER NI NU ATT JAG KAN LÄSA!


Mer än 100 personer var samlade i Awings "Community hall" idag. "International Literacy Day" firades en dag för sent av lokala skäl. Efter bön,nationalsång och tal av Språkkommitténs ordförande presenterades alla lärarna i alfabetiseringsklasserna.

Sedan fick deltagare i de olika klasserna stolt demonstrera sin läsförmåga på modersmålet Awing. Skratt och applåder. En läste ett blad som tryckts upp med julberättelsen från Lukas. Andra läste små berättelser. En tonåring läste upp Awing alfabetet med rätt uttal.

En animerad och roande (jag märkte det på skratten) debatt arrangerades sedan på temat:"Mother tongue is good". Javisst, modersmålet är bra. Det är det förvisso. Som enda "utlänning" fick jag offentligen fungera som illustration av dilemmat med att inte förstå tilltal...Jag fick chansa på ett svar. Skratt.Tydligen gick det hyfsat.

Roligast var nog ändå när Helen och Promise illustrerade skillnaden mellan "att tolka" och "översätta". Det var så roligt, uppenbarligen, så jag önskade att jag förstått va de sa! Nästa gång ska jag fråga dem....

Awing är Awing. Jag ska sart dit igen. Det ser jag fram mot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar