lördag 12 september 2009

LENA: "JAG KÄNNER EN JÄMNÅRIG I BAFUMEN..."


Christina bor i Bafumen. Det är "min" by. Varje vecka tillbringar jag fyra dagar där. Christina och jag är exakt lika gamla. Hennes son, Benjamin läser till pastor och bibelöversättare. Han och jag har samarbetat under hans "sommarlov" (Läs: "regntidslov"). Christina har långt att gå till mig men ändå satsar hon stort på att komma och hjälpa till med ordkollen. Det är den jag är inne i nu. Även om det inte är hennes grupps tur, så kommer hon.

Idag kom hennes dotter till mig med flera kilo egenodlad majs. "Ta med det här till Bamenda och låt mala det!" var hälsningen. "Sedan kan du koka "corn fufu" av det!" Majsgröt. Visst, det ska vi göra. Det känner vi till. I Tanzania heter det "ugali".

Igår kom Christina med en annan majsprodukt. Av den har jag kokat majsvälling två gånger. Ändå har jag över till nästa vecka. Dagen innan fick jag två olika sorters kokt "yams". Det åt jag av den dagen - och nästa.

Christina är änka och har sammanlagt 9 barn och barnbarn, som hon har ansvar för att försörja eller hjälpa i olika mån. Så idag kom hon inte själv. Hon behövde gå och jobba på sin åker, där allt måste göras för hand.

Jämnåriga och känner varandra - ändå så olika liv...

Men en sak har vi gemensamt. Christinas familj är baptister, en minoritet i det stora folkhavet i Bafumen. Vi önskar båda att dagen ska komma snart då Gud ska tala till folket i Bafumen på deras eget språk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar