tisdag 22 september 2009

OBAMA!

Jag har läst två böcker av Barack Obama."The Audacity of Hope". "Min far hade en dröm" köpte jag på pressbyrån innan resan hit till Kamerun. Obama kunde utan tvekan ha försörjt sig som författare - om han inte blivit president.Två saker fick mig idag att tänka på Obama.

För det första
: Han är mycket populär i Kamerun, liksom i många länder i Afrika. Kanske lägger jag in en taxi med texten "Obama" på bloggen en dag. Eller åtminstone en bild på restaurangen "Obama". Uppenbarligen har valet av Obama till president radikalt ändrat bilden av USA här.

För det andra: Birger Turesson skriver i Dagen om det hätska motståndet mot Obamas planerade sjukvårdsreform för de miljoner amerikaner som saknar sjukvårdsförsäkring."Varför ska jag betala skatt för din dotter!" Så utropade en ung man enligt artikeln. Turesson kommer att tänka på Kains fråga:"Ska jag ta vara på min broder?"

Associationen till Obama? Sjukförsäkringssystemet! Hur ser det ut här i Kamerun? Svar: Man tar "vara på sin broder!" Den som har ett jobb ansvarar för den som inget har. Den som är i en desperat ekonomisk situation ber sin bror - eller annan släkting om hjälp. En familj har kanske fem barn. Tre är de egna barnen. Två är barn till en släktings som har det sämre ställt. De bor bara där och tas om hand.Så fungerar "socialförsäkringen". Det kan vara betungande för vissa -men få vägrar ställa upp. Vilket är alternativet? En Obamareform?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar