torsdag 25 februari 2010

MÄTER MAN UTVECKLING MED TVÅL?

Kom att läsa en undersökning som gjordes i ett alfabetiseringsprojekt för ett par år sedan: "80% av lärarna var entusiastiska över sitt arbete och de vittnad om hur deras liv hade förändrats" som ett resultat av engagemanget i läsundervisningsprojektet:"Nu har vi råd med minst 4 tvålar per månad!" En universaltvålkub är det i sanning: Den används till både klädtvätt, disk och att tvätta kroppen.

Alfabetiseringslärarna är volontärer.Deras ersättning är blygsam. Men nu kan de köpa tvål. Så de kämpar vidare. Inte alla, men många. Vissa söker bättre betalda jobb. Arbetet hänger på dem som stannar.
"Nu när jag kan läsa vågar jag fråga mycket mer ute i samhället, t.ex. hos myndigheterna! Förr var jag rädd att bli betraktad som dum eftersom jag inte kunde läsa information!" En läsklassdeltagare om hur läsundervisningen påverkat livet.
"När jag fick läsa om HIV/AIDS på mitt eget språk förstod jag bättre vad det är! Nu kan jag prata med mina barn om sjukdomen."  Tack vare en liten berättelse om Aids som översatts till det egna språket och används i läsklassen.

Fast....hur mäter man levnadsstandard och utveckling?
Där i byn vet man nog inte mycket om Human Development Index (HDI), som mäter BNP/capita, förväntad livslängd och utbildningsstandard. Inte heller är väl PPP, köpkraftsparitet, GEM, Gender Related Index, GEM, Gender Empowerment Index eller HPI, Human Poverty Index något man diskuterar varje dag…

Men tvål känner man till. Nödvändigtvis. Frågan är om statistikerna vid skrivborden går ner på tvålnivån? Hoppas det. Någonstans där bland siffrorna i livslängdskolumnen finns naturligtvis tvålen. Anonym och onämnd. Men nödvändig. För de som inte känner till HDI är det tvålen som gäller som mått….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar