torsdag 11 februari 2010

JESUS GICK VIDARE......!

Varför har jag läst den här julklappsboken två gånger på kort tid? ”JESUS GICK VIDARE OCH KYRKAN STÅR KVAR”. Författare Carl-Henrik Jaktlund,

”Hoppas denna enkla bok direkt från hjärtat får vara till nytta och betydelse för livet och för tron.” Så har författaren skrivit på försättsbladet. Det är en bok från hjärtat. Ärlig. Självutlämnande. Rannsakande och kritisk men ändå med framtidshopp. Det är ingen betraktelse eller teologisk utläggning. Mer som ett uppriktigt samtal vid köksbordet. Med köksbordsord. Ett samtal utifrån egna upplevelser – men som också är så många andras. En bok för alla med rötter i frikyrkan!

”70-90 procent av alla tar alltså sina avgörande beslut kring tro före tjugo års ålder”. Frikyrkorna skulle ha haft över två miljoner medlemmar idag om de som varit en del av barn- och tonårsverksamheten hade stannat kvar. Alla brinnande hjärtan. Vad händer med dem? Den här boken handlar om detta. Ett samtal om trons utveckling och kamp: Tonårstro. Vuxentro. Att uppleva” trons vakuum”. Troskriser. Tydlighet. Radikalitet. Nyanser. Trovärdig tro. Barnslig tro. Barnatro. Inga klichéer om vad tro är.

Boken är äkta. Berörande. Engagerande. Nog därför jag läst den två gånger nu… Och så det att man känner igen så mycket… Carl-Henriks egna upplevelserna speglas gång på gång i den fascinerande berättelsen om Emmanusvandrarna i Lukasevangeliet. ”Hade min gudstro funnits kvar utan den? … Tänkbart, men säkert är det inte”.Jag älskar också den berättelsen. Har läst den på nytt nu.

Ibland orkar man inte läsa böcker som bara skrivits för att ”uppbygga”. Den här boken brottas med frågor som är svåra. Inga schablonartade påståenden och plattityder. Men många rader är starka…

Det här är inte försök till en recension. Ville bara säga att jag läst en julklappsbok två gånger nu. Det händer inte så ofta… Har du läst boken?

2 kommentarer:

  1. Tack för att ni skriver så äkta!

    SvaraRadera
  2. Fin recension! Själv läste jag boken igår, och skummade igenom den idag igen. Väldigt läsvärd! Och jag har inte rötter i frikyrkan. Räknar mig inte ens som troende. Tyckte ändå att den var väldigt intressant. Gav mig mycket att tänka på.

    SvaraRadera