Vad vill du helst av allt att alfabetiseringskurserna ska innehålla utöver ren läsundervisning? Så var frågan i en undersökning jag nu håller på att analysera. 45 tidigare deltagare i läsklasserna fick frågan. Så här blev svaren – rangordnade från mest prioriterade till lägst. Rangordningen säger mycket om människornas livsvillkor i byarna där intervjuerna gjordes! Procentsiffrorna säger hur många som valde ämnet. Man fick välja tre.
Malaria och andra sjukdomar (47%)
Bibeln
Jordbruk
Att föda upp djur som kaniner och grisar
Tvåltillverkning
HIV/Aids
Att starta affärer
Sömnad
Räkenskaper
Mänskliga rättigheter (7%)
Landets lagar (4%)
Så nu håller vi på och skriver berättelser och andra texter som ska kunna användas som diskussionsunderlag i klasserna! Spännande! Många texter om mänskliga rättigheter är på gång!
Det är ett ämne med många infallsvinklar och exempel.
Här är några berättelser jag bidragit med:
THE SILENT ENEMY - Om malaria
CLAUDE AND HIS FAMILY - Om alkohol
THE ANTI-AIDS CLUB - Om aids
JUMA’S NEW COMPOUND - Om lokalmiljön
ERNEST AND THE GOATS - Om “human” djurbehandling
ANNA’S UNWANTED GUESTS - Om parasiter
THE MALNOURISHED CHILD - Om undernäring
HOW JUMA’S AND ALICE’S LIVES CHANGED – om att göra affärer
ABEL’S CHOICE - Om att låta dottern börja skolan
Kanske jag lägger upp en liten berättelse nästa gång!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar