måndag 29 november 2010

TILLBAKA I BAMENDA


Nästan tre veckor har jag varit borta från Bamenda. Har undervisat en kurs i ”Literacy Program Management” med 11 deltagare. Det är en liten delkurs i en Masters-utbildning.  Vi har diskuterat olika utmaningar som finns inom arbetet med alfabetisering (”literacy”) och hur man förbereder, planerar och följer upp ett  alfabetiseringsprojekt.

Jätteroligt att träffa en grupp motiverade och duktiga kamerunska studenter på en skola med hög akademisk nivå. Värdefullt också att de lagt in en kurs om alfabetiseringsprogram i kursplanen.

Utmaningarna är många. Alfabetisering handlar inte bara om att folk lär sig läsa och skriva. Det handlar om att deltagarna ska kunna använda den kunskapen för att förändra sina livsvillkor på olika nivåer. Därför jobbar vi nu med något vi kallar ”functional literacy”.  När kan man säga att målen för alfabetiseringen har uppnåtts? Hur stor andel av den vuxna befolkningen ska kunna läsa sitt modersmål för att man ska vara nöjd? Men det handlar också om litteraturproduktion och motivation. Om hur gräsrötterna ska vara involverade från början och hur ett alfabetiseringsprojekt ska utformas för att möta människornas behov. Och mycket mer.

Mänskliga rättigheter är något som engagerar deltagarna. De har bidragit med texter som många kommer att kunna användas i ett material som ska produceras och användas i ett nytt alfabetiserings projekt från nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar