måndag 14 juni 2010

DÅ SATT DÄR PLÖTSLIGT EN LITEN FÅGEL I RUTAN

Kamerun-Japan i fotbolls-VM. "Kameruns spel var torftigt, segt och fantasilöst". Det påstår Aftonbladet.

På en liten kvartersservering nedanför kullen där vi bor står en gammal TV. Där samlas folk nu dag efter dag för att kolla fotboll. Jag köpte en Fanta och satte mig på en bänk. Måste vara med om detta tänkte jag!

"Är du en av oss?" frågade en röst av gänget som satt där.
"Ja, visst!"
"Ok, bra, då kan du sätta dig där!"
Mitt fotbollsintresse är normalt  minimalt. Men nu satt jag där. Ett undantag måste man kunna göra.Tänk om Kamerun skulle vinna!  Inget hände. Lamare stämning än jag väntat. Kanske man redan gett upp hoppet om att de "Odompterbara lejonen" skulle ta hem segern... Lite segt alltså...

Då satt där plötsligt en liten fågel i TV-rutan! Käkade i godan ro och helt avspänt på några frön eller vad det nu var i ett hörn av fotbollsplanen. Brydde sig inte om vare sig trumpeter eller kutande spelare! Ovetande om krav på prestation och uppvisning! JUBEL på serveringen!!

En fågel. Matchens behållning! Men skriver sportreferenterna en rad om det? Eller missar de poängen...

En fråga till: Visste någon att jag för en gångs skulle skulle slå mig ner på ett lokalt serveringsställe och titta på fotboll?

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant.... och i sanning oväntat. Men jag vet vad fotbollen betyder i Afrika. Jag har sett matcher på Léopold Sédar Senghor, fotbollsstadion i Dakar. Jag har också suttit i dammet på gatan runt en raspig radio och sett glädjen när Senegal gjort mål. Och så klart, den galna dansen på gatorna efter en seger!

    SvaraRadera
  2. Vem släkte ljuset?

    SvaraRadera