Kanske någon undrar vad det är? Det är rätt intressant faktiskt. Det kan handla om mycket. Här är det viktigaste:
A. Motiv och vision för alfabetiseringsarbetet
B. Mål och måluppfyllelse
C. Planering,uppföljning,utvärdering,rapportering m.m.)
D. Vilka är huvuduppgifterna för en literacysamordnare
E. Vilka är alfabetiseringslärares kvalifikationer?
F. Grundläggande principer för lärande/undervisning
G. Att undervisa vuxna
H. Att använda ”teaching aids” (Games etc)
I. Undervisningsmetod i alfabetiseringsklasserna. Praktisk övning.
J. Att hantera utmaningar beträffande undervisningssituationen:
Den fysiska miljön
Den Psykologiska miljön
Behovet av läseböcker ("primers" och annat läsmaterial)
J. Genderfrågan i alfabetiseringsarbetet
Hur få män att komma till klasserna?!
K. SWOT analysis (Styrkor-svagheter-möjligheter -hot)
Detta görs med hjälp av diskussioner, fallstudier, drama, PowerPoint presentationer, praktiska övningar, materialtillverkning .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar